Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu

PROGRAM KADENCYJNY

MAŁGORZATA POTOCKA PROGRAM KADENCYJNY TEATR POWSZECHNY IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W RADOMIU 1 WRZEŚNIA 2022 - 31 SIERPNIA 2025

MAŁGORZATA POTOCKA

PROGRAM KADENCYJNY

TEATR POWSZECHNY IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W RADOMIU

01 WRZEŚNIA 2022 – 31 SIERPNIA 2025

 

„Najbardziej nowoczesny kierunek myślenia to ten, który znów odkryje pojedynczego człowieka”

Witold Gombrowicz „Dziennik”

 

Mój program na lata 2022 – 2025 jest kontynuacją pracy po pierwszej kadencji w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Pierwszy program pisałam nie znając teatru, pracowników, możliwości zespołu aktorskiego. Obecnie, po tych trzech latach, mam tą wiedzę i łatwiej mi zarządzać funkcjonowaniem teatru.

Teatr Powszechny w Radomiu jest swoistym centrum kultury regionu, ale tez instytucją ściśle związaną ze społecznością lokalną, ze szkołami, wyższymi uczelniami, stowarzyszeniami, fundacjami. Nadal jestem pod wrażeniem, jak wiele nowoczesnych instytucji kultury jest
w Radomiu i jak ważne i wyraziste są wydarzenia kulturalne międzynarodowe i ogólnopolskie.

Teatr Powszechny ma ogromne możliwości techniczne i inscenizacyjne. Ma cztery sceny, jest otwarty na wszystkich widzów. Dlatego powinien być miejscem niekonwencjonalnych rozwiązań, teatrem, który współpracując z uznanymi nazwiskami tworzy teatr ambitny, klasyczny, ale także daje szanse młodym twórcom realizującym swoje artystyczne debiuty. Ważne jest zatem, aby bacznie obserwować festiwale teatralne i czynnie uczestniczyć w życiu teatralnym na arenie ogólnopolskiej jak i międzynarodowej.

Trzy lata mojej kadencji to bardzo trudny czas dla teatru i dla kultury. Przedłużająca się pandemia, wojna w Ukrainie, wysoka inflacja, to wszystko ma wpływ na działanie
i funkcjonowanie teatru. Mimo trudności, jakie niosła ze sobą pandemia, dzięki utalentowanemu Zespołowi, oddanym i zaangażowanym pracownikom, entuzjastom Teatru, udało się zrealizować wiele punktów z mojej wstępnej koncepcji. Teatr nie wywiesił białej flagi, ale udało się produkować spektakle, działać prężnie w internecie, rozwijać umiejętności aktorskie poprzez różne warsztaty i serial „Sceny miłosne” oraz szereg innych działań aktywizujących zrealizowanych w internecie i w siedzibie teatru. Te doświadczenia dały nam nowe możliwości, można powiedzieć, że dzięki pandemii Teatr rozwinął skrzydła otwierając się na nową widownię ogólnopolską i międzynarodową, a także na osoby z niepełnosprawnościami: ruchową, wzrokową, słuchową.  To istna nowość, której wcześniej nie było. Nadal chcę kontynuować działania w sieci na wysokim poziomie technicznym i artystycznym, dbać o stronę internetową teatru, media społecznościowe, platformę VOD, dając ofertę tym, którzy chcą poszerzyć wiedzę o teatrze, ale również tym, którzy z różnych przyczyn nie mogą do niego przyjść. Warto dodać, że wizja teatru lokalnego została rozszerzona na arenę ogólnopolską, dzięki objęciu przez TVP Kultura patronatu nad naszymi wydarzeniami w sezonie 2021/2022 oraz 2022/2023, patronatom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Edukacji Narodowej. To spowodowało, że naszym teatrem zainteresowali się utalentowani twórcy, którzy tworzą scenę teatru polskiego.

Teatr Powszechny jest jedyną sceną zawodową w mieście i regionie. To oznacza, że ma obowiązek zaspokajać i kształtować potrzeby szerokiego spektrum odbiorców: dzieci, młodzieży, osób dorosłych, seniorów, tych, którzy szukają w teatrze dobrej rozrywki i tych, którzy od teatru oczekują impulsu do istotnych przemyśleń na temat świata, otaczającej rzeczywistości.

Teatr powinien, jak dotychczas być teatrem repertuarowym, dającym szansę tworzenia wielu reżyserom dążącym do prezentacji różnych poglądów artystycznych oraz dbających o wysoką jakość realizacji.

W takiej formule wyobrażam sobie kontynuowanie mojej kolejnej kadencji.

 

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL GOMBROWICZOWSKI

Wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, wizytówka Teatru i Radomia. Swoją nową kadencję rozpocznę kolejną, jubileuszową XV edycją Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego. Festiwal jest organizowany od 1993 roku, od 2008 ma formułę konkursu i przyznawane są nagrody dla najlepszego przedstawienia, aktorów, twórców. Festiwal ma ogromny potencjał, dlatego poczyniłam starania, żeby rozszerzyć jego promocję na arenę międzynarodową. Podjęłam szereg działań w tym kierunku. Udało mi się nawiązać kontakt
z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, które informacje o naszym festiwalu rozsyła do wszystkich Instytutów Polskich za granicą oraz do wszystkich ambasad RP. Instytucje te promują nasze wydarzenie, rozsyła informacje i zaproszenia do teatrów i artystów, którzy związani są
z Gombrowiczem. Zatrudniłam profesjonalną agencję reklamową, która zajmie się promocją ogólnopolską wydarzenia. W ramach promocji planowane są działania:

  • Współpraca z mediami:

- natemat.pl

- Polityka

- Tygodnik Powszechny 

- Nowy Tygodnik Kulturalny

- TOK FM

- RMF FM

- PR I, II, III Polskiego Radia

- Culture.pl

- Newonce

- Chillizet

- Zwierciadło

- Twój Styl 

- TVP POLONIA – kulturalni.pl

- TVP Kultura

- Elle

- Elle Decoration

- Polska Presse Dziennik Łódzki

- La Vie

- O kulturze – blog oraz podcasty „Wprost o kulturze”

- Radio Nowy Świat

- Radio 357

- Radio RDC

- Newsweek Polska

  • Działania outdoorowe – Warszawa, Radom

Podjęcie rozmów z Jetline, Szybką Koleją Miejską, Stroer, Clear Channel, AMS, Dworzec Centralny w Warszawie, PKP – próba uzyskania patronatów oraz dobrych niekomercyjnych cen – rozpoczęcie rozmów, w trakcie.

  • Działania z mediami:

- patronaty mediowe

- wysłanie informacji prasowej do mediów – wysyłka 3 x: czerwiec – plakat plus informacja ogólna, pierwsza połowa września – program festiwalu; przełom września/października – informacja przypominająca.

  • Pakiet druków promujących festiwal: plakaty, afisze, citilighty, dwujęzyczny katalog, notes.
  • Studio festiwalowe - w którym odbywać się będą spotkania i rozmowy z organizatorami, twórcami oraz gośćmi Festiwalu. Wywiady te prowadzone będą transmitowane na żywo na kanale Facebook Teatru Powszechnego w Radomiu.
  • Studio festiwalowe TVP Kultura – osobno będzie działać studio festiwalowe, rozmowy
    z twórcami, relacje z festiwalu będą transmitowane w kanałach TVP Kultura, TVP Polonia oraz na wszystkich internetowych platformach TVP na całym świecie.
  • Akcje na fanpage’u „Gombrowicz Radom” - „Pokaż swoją gębę” oraz czytania fragmentów dzieł pisarza przez polskich i zagranicznych artystów.

Dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych dostaliśmy bardzo dużo zagranicznych zgłoszeń na festiwal, m. in. z Japonii, Stanów Zjednoczonych, Argentyny, Wenezueli, Rosji, Grecji, Czech, Litwy, Francji, Macedonii. To bardzo duży krok w rozwoju Festiwalu.

Ostatecznie podczas tegorocznej edycji wystąpią teatry:

Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu „Zbrodnia z premedytacją”, reż. Błażej Peszek

Teatr Ludowy w Krakowie „Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Cezary Tomaszewski

Teatr Bagatela w Krakowie „Dzienniki”, reżyseria i wykonanie Mikołaj Grabowski

Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie „Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Waldemar Śmigasiewicz

Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie „Trans – Atlantico”, reż. Tomasz Gawron

Dziennik” reżyseria i wykonanie Andrzej Seweryn

Katarzyna Dębska, Jerzy Mączyński, Anastasia Valsamaki "Dzienniki/Diary"

Narodowy Teatr w Skopje w Macedonii „Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Nela Vitosevic

Teatr Simul z Tokio z Japonii „Kosmos”, reż. Yumi Akamtsu,
Teatr La MaMa w Nowym Jorku “Ślub”.

Postanowiłam rozszerzyć formułę festiwalu o prezentację dwóch spektakli w Warszawie, Teatr La Mama zaprezentuje się dzięki uprzejmości pana Andrzeja Seweryna w Teatrze Polskim
im. A. Szyfmana w Warszawie, a Teatr Simul z Japonii dzięki uprzejmości Pana Rektora Wojciecha Malajkata w Collegium Nobilium w Warszawie.  To wielki rozwój festiwalu, który zapewnia ogólnopolską promocję teatru, festiwalu oraz miasta. W kolejnych edycjach planuję poszerzać występy również na inne miasta.

 

Festiwal odbywa się co dwa lata. Moim staraniem jest, aby organizacja Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego trwała nieprzerwanie również w latach, w których konkurs teatralny się nie odbywa, organizuję więc szereg działań okołofestiwalowych, czyli rozwinięcie dotychczasowej jego formuły o działania o charakterze badawczym, popularyzatorskim,
m.in. działania z dziedziny edukacji i plastyki, producenckim i wydawniczym.

Zorganizowanie, mimo bardzo trudnej sytuacji pandemii, XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego, pomimo wielu ograniczeń udowodniło niezbicie, że fascynacja twórców Gombrowiczem nie słabnie, a jego dzieło charakteryzuje unikalna w polskiej literaturze uniwersalność i absolutna, budząca podziw i respekt ponadczasowość.

 

 

 

W roku 2021 zrealizowałam następujące działania okołofestiwalowe, które chcę kontynuować w 2023 roku:

- otwarty cykl czytań „Czytamy Gombrowicza”. W ramach cyklu Teatr zorganizował 6 spotkań, podczas których aktorzy Teatru pod kierunkiem znanych reżyserów filmowych zaprezentowali publiczności mniej znane teksty Witolda Gombrowicza. Spotkania odbywały się w dniach:

7 czerwca 2021. Witold Gombrowicz „Zbrodnia z premedytacją”, reż. Jose Iglesias Vigil, Scena Kotłownia, wystąpili: Danuta Dolecka, Agnieszka Grębosz, Alan Bochnak, Adam Majewski, Mateusz Paluch, Rafał Hołub – akompaniator.

06 września 2021. Witold Gombrowicz „Filidor dzieckiem podszyty”, reż. Grzegorz Dębowski, Scena Kotłownia, wystąpili: Izabela Brejtkop, Joanna Jędrejek, Marek Braun, Mateusz Paluch, Michał Węgrzyński.

4 października 2021. Witold Gombrowicz „Dziewictwo”, reż. Filip Gieldon, Scena Kotłownia, wystąpili: Danuta Dolecka, Katarzyna Dorosińska, Natalia Samojlik, Przemysław Bosek, Wojciech Ługowski.

8.11.2021. Witold Gombrowicz „Zdarzenia na brzegu Banbury”, reż. Błażej Peszek, Scena Kotłownia, wystąpili: Izabela Brejtkop, Katarzyna Dorosińska, Joanna Zagórska, Adam Majewski, Wojciech Ługowski, Łukasz Mazurek, Mateusz Kocięcki.

6.12.2021. Witold Gombrowicz „Na kuchennych schodach”, reż. Grzegorz Dębowski, Scena Kotłownia, wystąpili: Izabela Brejtkop, Joanna Jędrejek, Joanna Zagórska, Iwona Pieniążek, Mateusz Paluch.

20.12.2021. Witold Gombrowicz „Testament”, reż. Filip Gieldon, Scena Kotłownia, wystąpili: Aleksandra Bogulewska, Natalia Samojlik, Joanna Zagórska, Wojciech Ługowski, Łukasz Mazurek.

Spotkania z twórczością Witolda Gombrowicza były otwarte dla publiczności i cieszyły się bardzo dużą popularnością wśród osób w różnym wieku: od młodzieży, osoby dorosłe po seniorów. Na spotkania przychodzili również nauczyciele wraz z uczniami. Po czytaniach odbywały się rozmowy o prezentowanych tekstach, w których bardzo aktywnie uczestniczyli wszyscy uczestnicy spotkania, publiczność, aktorzy, reżyserzy, zaproszeni goście.

Czytania były transmitowane na kanale Facebook Teatru, tłumaczone na Polski Język Migowy.

- pokaz 4 rejestracji spektakli Gombrowiczowskich zrealizowanych przez Teatr Telewizji - cykl „Wielcy Mistrzowie Sceny na ekranie Teatru Powszechnego w Radomiu”. W ramach cyklu zaprezentowaliśmy spektakle: „Biesiadę u hrabiny Kotłubaj” w reż. Roberta Glińskiego, „Trans – Atlantyk” w reż. Mikołaja Grabowskiego, „Kosmos” w reż. Jerzego Jarockiego, oraz „Operetka” w reż. Jerzego Grzegorzewskiego. Przed emisją przedstawień odbywały się rozmowy
z zaproszonymi gośćmi, które były transmitowane w internecie. Gośćmi cyklu byli: Kalina Cyz – dyrektor TVP Kultura i Teatru Telewizji, Jacek Wakar, Mateusz Bonaszewski, Wojciech Malajkat.

- panel dyskusyjny „Czy literatura może wpływać na społeczeństwo? Tak jak marzył Gombrowicz”. Spotkanie prowadził Michał Pabian a gośćmi byli: dr Łucja Iwanczewska, Klementyna Suchanow, Anna Cieplak, Wojciech Grudziński i profesor Dariusz Dobrzański.  Panel był transmitowany na żywo w internecie oraz był tłumaczony na Polski Język Migowy.

- publikacja  „Czy literatura może wpływać na społeczeństwo? Tak jak marzył Gombrowicz”. Podczas panelu trudno było wyczerpać temat, dlatego pokłosiem dyskusji jest publikacja o tym samym tytule. W publikacji zamieściliśmy artykuły dr Łucji Iwanczewskiej, Anny Cieplak, profesora Dariusza Dobrzańskiego, Michała Pabiana oraz Tomasza Tyczyńskiego oraz dr Anny Spólnej.

- wizyty studyjne zagranicznych reżyserów, którzy są zainteresowani twórczością Witolda Gombrowicza oraz produkcją spektaklu na podstawie jego tekstu.  W ramach wizyt artystycznych przyjechali do nas artyści z Francji, Uzbekistanu oraz Macedonii. Podczas tej wizyty artyści poznali siedzibę, pracownie oraz sceny Teatru, zwiedzili najważniejsze miejsca
w Radomiu, odwiedzili Muzeum Gombrowicza we Wsoli. Dzięki temu będą mogli bardziej poznać i zrozumieć twórczość pisarza.

- zamknięty konkurs na plakat Gombrowiczowski - Teatr Powszechny w Radomiu przy wsparciu Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli oraz Muzeum Plakatu w Wilanowie ogłosił po raz drugi zamknięty Konkurs na najciekawszy plakat Gombrowiczowski, który stał się wizytówką
XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.

Do udziału w konkursie zostali zaproszeni najwybitniejsi plakaciści: Justyna Czerniakowska, Maja Wolna, Ania Wieluńska, Agnieszka Ziemiszewska, Tomasz Bogusławski, Piotr Karczewski, Sławomir Kosmynka, Mateusz Machalski, Paweł Ryżko, Max Skorwider, Marcin Władyka. Jury w składzie: Małgorzata Potocka, Jakub Ciężki, Michał Dracz, Mariusz Knorowski i Tomasz Tyczyński przyznało nagrody: I miejsce – Max Skorwider, II miejsce Anna Wieluńska, III miejsce Mateusz Machalski.

 

Informacje o projektach realizowanych w ramach zadania „XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski – działania okołofestiwalowe” pojawiały się regularnie w różnych serwisach informacyjnych, na stronie internetowej Teatru oraz w mediach społecznościowych. Bardzo duży nacisk postawiłam na działanie strony internetowej Teatru – Festiwalu oraz na rozwój mediów społecznościowych. Na tych stronach pojawiały się zapowiedzi, relacje na żywo
z wydarzeń, relacje w formie fotograficznej i filmowej.  Kampanię reklamową i informacyjną wydarzeń wspierały również media: TVP Kultura, TVP 3 Warszawa, TV Dami, TV Zebrra, Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Czwórka, Polskie Radio Program 3, Radio Tok Fm, Radio Chilizet, Radio Radom, Radio Plus, Radio Eska, Radio Vox –Eska, Gazeta Wyborcza, Echo Dnia, Tygodnik 7 Dni, Radomski Informator Kulturalny, Pap, e-teatr , www.teatrdlawszystkich.pl, www.mojradom.pl, www.cozadzien.pl, www.radom24.pl, www.twojradom.pl, www.dzieje.pl, ww.instytutksiazki.pl, www.lifestyle.newseria.pl, www.naszemiasto.pl, www.wnp.pl, www.radomnews.pl, www.radomkulturalny.pl, www.e-konkursy.info.pl, www.radom.pl, www.visitRadom.eu, strony www Instytutów Polskich za granicą, www.gov.pl.

Wszystkie działania realizowane w 2021 roku cieszyły się dużym zainteresowaniem i spotkały się ze znakomitym przyjęciem przez publiczność, która podkreślała potrzebę organizowania tego rodzaju spotkań. Wszyscy zwracali uwagę na wspaniałą atmosferę i wysoki poziom artystyczny wydarzeń.  Zwieńczeniem organizowanych działań okołofestiwalowych będzie jubileuszowy XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski.

Na organizację XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego udało mi się pozyskać dotacje:

  • 250 000 zł. – Gmina Miasta Radomia
  •  200 000 zł. – program operacyjny „Teatr” Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • 81 000 zł. – program „Interwencje” Narodowe Centrum Kultury
  • 50 000 zł.  - na nagrody - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • 40 000 zł. – na pobyt zagranicznych zespołów - Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • 16 000 zł. – na debatę literacką – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Prezentowane spektakle obejrzy jury, w którego skład wchodzą: Bożena Sawicka, Jacek Wakar, Tomasz Tyczyński, Łukasz Maciejewski, które przyzna nagrody i wyróżnienia, w tym Grand Prix Festiwalu – rzeźbę Kapelusz Gombrowicza w wykonaniu Marzenny Olszewskiej – Bałki. Festiwal uświetnią znakomici goście, których zapraszam, m. in. przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Pani Wanda Zwinogrodzka Podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pani Kalina Cyz – Dyrektor TVP Kultura oraz dyrektor Teatru Telewizji, ambasadorowie krajów, które wystąpią na festiwalu, poprzedni dyrektorzy Teatru Powszechnego w Radomiu, i inni zagraniczni i polscy artyści, tłumacze, badacze Gombrowicza.

 

PROGRAM ARTYSTYCZNY

W trakcie trzech sezonów, pomimo pandemii i utrudnień z nią związanych, udało mi się zrealizować 14 premier, w tym trzy prapremiery, które spełniają oczekiwania różnej publiczności.

Widzowie doświadczeni pandemią, żyjący w niepewności związanej z wojną ukraińsko - rosyjską w teatrze powinni mieć szansę odnaleźć ukojenie oraz wytłumaczenie dla swoich uczuć. Radomska publiczność będzie miała okazję z jednej strony zobaczyć działa wielkich mistrzów literatury jak i trafnie diagnozujące współczesność dramaty z pogranicza kultury filmowej. Teatr w Radomiu do tej pory miał ofertę dla każdego z widzów, to trend, który z pewnością powinien zostać zachowany a kierunek, który obieram na przyszłość nieustannie wyrażany
w empatycznym podejściu do poruszanych tematów i problemów zwykłych widzów.

TEATR OTWARTY DLA RODZINY

Jednym z filarów tematycznych, którym zajmę się w najbliższych latach będzie rodzina. Dramaty i tematy, które wyłoniły się z myśli na temat współczesnej rodziny i jej znaczenia. W obecnych czasach redefinicja i wielość rozumienia tej podstawowej komórki społecznej stała się przyczynkiem konfliktów ideologicznych i politycznych. Chciałabym zmienić ten sposób postrzegania współczesnych tematów rodzinnych, przywrócić to, co wspólne: wspomnienia historii z lat dziecięcych, skojarzenia miejscem ucieczki przed zagrożeniem. Poszukiwanie więzi, o których zapomnieliśmy będzie widoczne na każdym poziomie pracy teatru. Tego dotyczyć będą nasze programy edukacyjne oraz poszerzone działania promocji spektakli otwartych na dialog z widownią, która z biernego widza powoli stanie się naszym stałym gościem. Tematy społeczne zaprezentowane w formie popularnej, która zostanie zaprezentowana
w oryginalnych językach reżyserów różnych pokoleń.

Planuję  zbudować zespół realizacyjny w oparciu o trzon powracających do nas doświadczonych twórców, którzy poprzez wielokrotną pracę z naszymi aktorami mają większy wpływ na rozwój zespołu aktorskiego i poszerzają wgląd w działanie teatru od środka. Oczywiście poza powracającymi nazwiskami w najbliższych latach planujemy także dać szansę na reżyserski debiut oraz ułatwić rozwój twórcom będącym na początku drogi rozwoju artystycznego.

 

Pierwszy sezon nowej kadencji: 

  • Donald Churchill „Dekorator”, reż. Paweł Pitera, premiera 24 września 2022, Scena Kameralna

Wzruszająca i zabawna komedia. Pewna pani ma kochanka. Na trop afery wpada zazdrosna żona i grozi, że zawiadomi o wiarołomstwie męża rywalki.

 

  • Witold Gombrowicz „Zbrodnia z premedytacją”, reż. Błażej Peszek, premiera
    8 października 2022 – 45. Lecie Teatru, Scena Kameralna

Parodia kryminału obrazująca mit Edypa, jest relacją ze śledztwa w sprawie nieistniejącej zbrodni. Czy znajdzie się morderca?

 

  • Ray Conney „Okno na parlament”, reż. Jarosław Tumidajski,  premiera 31 grudnia 2022, Duża Scena

Kultowa komedia z aferą polityczną w tle! Brzmi znajomo?

 

  • Mateusz Pakuła „Frankenstein”, reż. Paweł Świątek, premiera marzec 2023, Duża Scena

Opowieść o tym, do czego mogą nas doprowadzić zbyt duże ambicje? Czy są jakieś granice, których nie powinniśmy przekraczać?

  • Duncan McMillan „Płuca”, reż. Krzysztof Dracz, premiera kwiecień 2023, Scena Kameralna

Aktualna, niezwykle zabawna i bardzo wzruszająca opowieść o pokoleniu, którym kieruje niepewność, wątpliwości, stres i strach przed rozpadem znanego świata, o odpowiedzialności i dojrzewaniu do rodzicielstwa w czasach globalnego niepokoju, terroryzmu i napiętych stosunków politycznych.

 

  • Leszek Kołakowski „Kto rozśmieszy pechowego nosorożca”, reż. Cezary Domagała, premiera maj 2023

Zabawny i ciepły spektakl dla najmłodszych Widzów połączony z warsztatem dla „małych filozofów”. Zmierza do zaszczepienia w dzieciach idei samodzielnego myślenia i odwagi w poznawaniu otaczającego świata poprzez zachęcanie do zadawania trudnych pytań i domagania się na nie odpowiedzi.

 

  • Maciej Karpiński „Cud purymowy”, premiera czerwiec 2023, Duża Scena

Współczesna opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości i ważnych wartości.

  • Dorota Masłowska, „Jak zostałam wiedźmą”, rozpoczęcie prób - czerwiec 2023, premiera - wrzesień 2023

Uniwersalna i nowoczesna opowieść o walce dobra ze złem w świecie gadżetów, sztucznych pragnień i chęci na więcej, więcej, więcej...

 

W kolejnych sezonach biorę pod uwagę następujące realizacje:

 

William Shakespeare „Sen nocy letniej”, reż. Jarosław Tumidajski

Komedia W. Shakespeare’a zachwyca połączeniem liryzmu z refleksją nad naturą i miłością.

 

Adam Mickiewicz “Dziady”, reż. Małgorzata Warsicka

Duchowość, siła rytuału, poczucie wspólnoty i tragizm jednostki w wymiarze egzystencjalnym i narodowym.

 

Michał Walczak „Amazonia”, reż. Michał Walczak

Komedia dotycząca zderzenia marzeń z rzeczywistością rozgrywająca się w środowisku artystów teatralnych i telewizyjnych.

 

Marek Koterski „Dzień świra”, reż. Piotr Ratajczak

Bardzo aktualny temat zagubienia człowieka w otaczającej rzeczywistości.

 

Juliusz Słowacki „Balladyna”, reż. Małgorzata Bogajewska

Opowieść o władzy, miłości, zazdrości, czyli uczuciach, które rządzą światem od zarania dziejów.

 

Ken Kesey „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Małgorzata Bogajewska

Opowieść o cenie wolności. Fascynująca i niezwykle silna metafora współczesności, w której "ten dobry" musi polec w imię wolności i ideałów.

 

„Galerianki” (na podstawie filmu), reż. Dorota Kędzierzawska

Opowieść o młodych dziewczynach próbujących odnaleźć się w dzisiejszej rzeczywistości, o tym jak daleko można się posunąć, żeby zaimponować innym, dopasować się do grupy rówieśników.

 

Andrzej Mularczyk „Sami swoi”, reż. Jarosław Tumidajski / Paweł Świątek

Kultowy film przeniesiony na deski teatru.

 

Witold Gombrowicz „Trans – Atlantyk”, reż. Andrzej Tyszkiewicz / Grzegorz Dębowski

Bardzo aktualny temat emigracji, ucieczki przed wojną i adaptacji w nowych warunkach. Czym jest ojczyzna?

 

Andreas Sauter i Bernhard Studlar “Czerwone komety”, reż. Jarosław Tumidajski

Pełna niespodziewanych zwrotów akcji komedia w której toczy się walka o ideały, pieniądze, miłość, Boże Narodzenie i kota....

 

Carlo Collodi „Pinokio”, reż. Michał Derlatka

Opowieść o Pinokiu - niesfornym drewnianym pajacyku, który marzy o tym, by stać się prawdziwym chłopcem.

 

Aleksander Fredro “Śluby panieńskie”, reż. Paweł Aigner

Jedna z najsłynniejszych komedii Aleksandra Fredry. Klasyka w nowym wydaniu.

 

Mikołaj Gogol „Rewizor”, reż. Jarosław Tumidajski

Jedna z najśmieszniejszych i najmądrzejszych komedii teatralnych w nowej odsłonie.

 

 

 

 

Dorota Masłowska „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”, reż. Paweł Świątek

Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być tak aż śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne.

 

Gabriela Zapolska „Ich czworo”, reż. Krzysztof Dracz

Jedna z najbardziej znanych komedii Gabrieli Zapolskiej, śmieszna i drapieżna.

 

Marc Camoletti „Boeing, boeing”, reż. Wojciech Malajkat

Komediowy hit teatralny w gwiazdorskiej obsadzie, który od lat przyciąga tysiące widzów.

 

Marek Modzelewski “Inteligenci”, reż. Błażej Peszek

Czarna komedia o granicach wolności i tolerancji, o narastających społecznych oraz politycznych konfliktach, które przenoszą się do naszego codziennego życia.

 

W związku z tym, że jest to koncepcja na dwa kolejne sezony, bez zobowiązujących ustaleń, tytuły oraz reżyserzy mogą się zmienić z przyczyn od nas niezależnych.

Chcę, aby na scenach Powszechnego prezentowane były sztuki zarówno klasyczne, jak i współczesne, różnorodne gatunkowo, żeby były bajki, baśnie, komedie, oraz dramaty poruszające aktualne tematy i problemy i wywołujące w Widzach głębokie przeżycia.

Teatr ma być otwarty dla każdego.

Po pandemii wróciła do działalności Scena Fraszka znakomitą premierą spektaklu „Roszpunka” w reżyserii Michała Derlatki. Chcę ją ożywić nowymi propozycjami dla najmłodszych widzów budując linię teatru familijnego, którego w Radomiu brakuje. Chcę tworzyć oferty skierowane do wielopokoleniowego widza, takie jak „Roszpunka”, „Daszeńka”, ale również „Tajemniczy ogród”, „Chłopcy z Placu Broni”.

Nadal będę dążyć do pozyskania dotacji na organizację Festiwalu Młodej Poezji im. Ewy Adamskiej.

Ewa Anna Adamska (14.03.1990-5.08.2005)

Ewa urodziła się 14 marca 1990 roku w Poznaniu i tam mieszkała do drugiego roku życia. Ojciec – Włodzimierz Adamski, artysta plastyk, matka – Elżbieta Staniszewska, artystka, etnograf, doktor filozofii kultury. W 1993 roku wraz z matką przeniosła się do Radomia.

W latach 1996-2003 uczęszczała do Publicznej Szkoły Podstawowej nr 34 im. Lucjana Szenwalda, w Radomiu. Należała do Szkolnego Kółka Łucznictwa. W 2003 roku zajęła VII miejsce w Mistrzostwach Radomskich Szkół Podstawowych w łucznictwie dziewcząt. Od roku szkolnego 2000/2001 rozpoczęła edukację artystyczną w Szkole Plastycznej im. J. Malczewskiego.  Uczestniczyła w wakacyjnych, szkolnych plenerach malarskich. Zainteresowania zawodowe matki mały wpływ na rozwój Ewy. Razem często zwiedzały ekspozycje muzealne sztuki dawnej, współczesnej oraz designu. Od roku szkolnego 2003/2004 była uczennicą Katolickiego Gimnazjum im. F. Neri w Radomiu, przy ul. Grzybowskiej 22. Był to okres, kiedy zaczęła rozwijać swoje literackie zainteresowania. Czytała dużo prozy, poezje i rozpoczęła prowadzenie bloga, pisanie wierszy. Publikowała je na swoim blogu. W lipcu 2005 roku pojechała, na zorganizowany przez lubelskie biuro podróży, obóz młodzieżowy w Złotych Piaskach, w Bułgarii. W dniu
24 lipca, idąc na plażę stała się ofiarą wypadku drogowego. Mimo natychmiastowej interwencji lekarskiej, operacji w szpitalu była w stanie śmierci klinicznej. Zmarła 5 sierpnia w szpitalu, w Warnie, w Bułgarii.

 

Zmuszona

Do niecodziennej codzienności

Niezwykle zwyczajnej

 

Bez wyboru będąc – wybieram

I staję się inna

Odrzucona

Ignorowana

Gnębiona

Poniżana

Tylko dlatego, że odstaję

Od normy

Wyznaczanej przez przeciętność

O realiów

Świata ziemskiego

I wychodzę poza normy

Za których granicą jestem niewidzialna

Ewa Adamska „Letni burza”

 

Festiwal będzie miał formę konkursu, do którego zostaną zaproszeni poeci do 27 roku życia włącznie. Jest to wiek, w jakim umarło wielu popularnych artystów (Zuzanna Ginczanka, Amy Winehause, Jimi Hendrix, Kurt Cobain). Artystów oceniać będzie jury złożone z wybitnych poetów. Ważnym tematem dla młodych poetów jest ból istnienia i sposób jego przeżywania. Poprzez ten Festiwal chcemy dać młodym poetom nadzieję, dodać otuchy, żeby szli swoją drogą, bezwzględnie dążyli do swoich marzeń. Festiwal ma stać się oazą wsparcia dla młodych poetów. Patronką festiwalu będzie Ewa Adamska, radomska poetka, która zginęła tragicznie
w wieku 15 lat. Jej wiersze mówią o tym, że przeczuwała swoją śmierć. Zestawienie młodości
ze śmiercią wydaje się absurdalne, a jednak, jak pokazują wiersze i doświadczenia młodych poetów, często idą ze sobą w parze. Nie zawsze umierają z własnej woli, czasem zupełnym przypadkiem, tak jak Krzysztof Baczyński bądź patronka festiwalu Ewa Adamska. W ramach festiwalu chcemy zorganizować warsztaty dla młodych poetów, które poprowadzą znani artyści, m. in. Adam Zagajewski. Odbędą się spotkania ze znanymi poetami. W ramach festiwalu zrealizujemy spektakl oparty na poetyckich tekstach, który wejdzie do programu teatru. Głównym filarem wyróżniającym nasz festiwal będzie młodość - zagubiona, ale szukająca ocalenia w poezji, w sztuce. Jak Ewa Adamska. Nikt prawie nie mówi o młodości nastoletniej
z powagą, a raczej - nikt prawie z tą młodzieżą nie rozmawia. Dlatego chcemy stworzyć przestrzeń dla młodych poetów do wymiany myśli, poglądów, artystycznych doznań.

Kuratorem festiwalu będzie Jarosław Mikołajewski.

Jarosław Mikołajewski - poeta, eseista, reportażysta, tłumacz, autor książek dla dzieci.
Jest laureatem nagród literackich i artystycznych, m.in. Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny, św. Brata Alberta, Barbary Sadowskiej, dwukrotnie Nagrody Literackiej m. st. Warszawy
(2011 i 2012) oraz Nagrody „Nowej Okolicy Poetów”. W jego dorobku translatorskim są m.in. przekłady utworów Dantego, Petrarki, Michała Anioła, Leopardiego, Montalego, Ungarettiego, Luziego, Penny, Pavesego, Pasoliniego, Leviego. Z klasyki literatury dziecięcej przetłumaczył na język polski m.in. Pinokia Carla Collodiego (pt. Pinokio: historia pajacyka, wyd. 2011) i kilka utworów Gianniego Rodariego. Jego książki ukazały się we Włoszech, Holandii, USA, Ukrainie. Był tłumaczony ponadto na języki: albański, francuski, niemiecki, hiszpański, chorwacki, serbski, bułgarski, czeski, ukraiński, grecki, litewski, rosyjski. Otrzymał włoskie odznaczenia i nagrody: Stella della Solidarietà Italiana, Premio Nazionale per la Traduzione, Premio della Città di Roma, Premio Flaiano. Premio Internazionale Franco Cuomo. 11 kwietnia 2014 został odznaczony srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2016 za „Wielki przypływ” otrzymał Nagrodę im. Beaty Pawlak. W 2019 został laureatem Nagrody Poetyckiej im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego za najlepszy tom poetycki 2018 roku za tom Basso continuo.
Jest pomysłodawcą i przewodniczącym kapituły Nagrody Literackiej im. Leopolda Staffa.
Jest członkiem kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej. W 2017 roku w Muzeum Łazienki Królewskie zorganizował cykl literacki „Ja, czyli kto? Poeta i jego wiersz” w ramach którego uczestnicy comiesięcznych spotkań słuchali poezji i rozmawiali o wierszach z ich autorami, znawcami literatury, aktorami i miłośnikami poezji.

ZADUSZKI POWSZECHNE

Chcę kontynuować realizację projektu Zaduszki Powszechne. Pierwsza edycja odbyła się
w listopadzie 2019 r. i wystąpił na niej Wojtek Mazolewski  prezentując twórczość Krzysztofa Komedy. Niestety w  czasie pandemii musieliśmy przerwać organizację koncertów, ale chcę, aby Zaduszki były cyklicznym muzycznym wydarzeniem. Do udziału będę zapraszać najwybitniejszych artystów, a  naszymi Gośćmi będą znawcy sztuki, muzycy, pragnący przeżyć coś wyjątkowego. Listopad to dni zadumy, przemyśleń,  refleksji, wspólnego przeżywania
i wspominania tych, którzy odeszli. Wtedy oddajemy hołd naszym bliskim, przyjaciołom, znajomym.  Chcę, aby mieszkańcy Radomia mogli w godny sposób przeżyć ten czas. Wierzę, że wspólne, rodzinne przeżywanie tych chwil, zbliży nas do siebie i pozwoli być lepszymi ludźmi, którzy otworzą swoje serca na drugiego człowieka.

 

NOWA STRUKTURA

Podczas tej kadencji będę pracować nad stworzeniem i wprowadzeniem nowej struktury organizacyjnej Teatru Powszechnego w Radomiu. Ta, która obowiązuje jest przestarzała, nie daje szans i możliwości rozwoju Zespołowi i Teatrowi, nie jest motywująca dla pracowników. Dlatego będę z odpowiednimi działami i związkami zawodowymi budować nową strukturę Teatru, w której widzę konieczność wyodrębnienia działów takich jak: Edukacja, Promocja, Rozbudowa Publiczności, Impresariat.

 

EDUKACJA

Edukacja to filar teatru, bez którego nie mamy możliwości wzajemnej komunikacji w świecie,
w którym „najmniej zmienna jest pewność zmiany”.

Statut teatru § 5.1 punkt 2. mówi „Przedmiotem działalności Teatru jest edukacja oraz upowszechnianie dorobku polskiej i światowej kultury teatralnej, tworzenie warunków do aktywnego uczestnictwa w kulturze społeczności lokalnej w szczególności poprzez: m. in. prowadzenie działalności edukacyjnej w dziedzinie teatru”. Przez trzy lata udało się zrealizować następujące projekty edukacyjne:

  • Warsztaty teatralne dla dzieci młodszych (klasy I-III)

W trakcie spotkań aktorzy przybliżyli dzieciom najważniejsze pojęcia związane ze sceną, pracowali nad ruchem, swobodą zachowania się na scenie, sposobami pamięciowego opanowania materiału, dykcją i recytacją tekstu. W ramach zajęć uczestnicy zapoznali się
z różnymi typami lalek teatralnych oraz w samodzielne wykonywali ich różne rodzaje. Warsztaty miały charakter zabawowy, niemniej jednak doprowadziły do powstania krótkiego spektaklu, który na zakończenie warsztatów zaprezentowany został na scenie Fraszka (wrzesień-grudzień 2019)

 

  • Warsztaty teatralne dla dzieci starszych (klasy IV-VIII szkoły podstawowej)

Celem warsztatów było nie tylko przybliżenie podstaw pracy aktorskiej, ale przede wszystkim otwarcie i uwrażliwienie młodych ludzi na kontakt ze sztuką, integracja, nauka autoprezentacji, rozwijanie wyobraźni, zyskanie odwagi w pokazywaniu się przed publicznością, budowanie poczucia własnej wartości, wykształcenie umiejętności współpracy z partnerami, nauczenie odwagi w formułowaniu poglądów, tolerancji i zrozumienia dla poglądów innych. Cykl spotkań zakończył się pokazem spektaklu, powstałym w trakcie warsztatów, według scenariusza napisanego przez dzieci (wrzesień-grudzień 2019)

  • Czytanie dramatów – reżyserowane czytania najciekawszych tekstów dramaturgii współczesnej

Założeniem czytań było oddanie głosu ochotnikom, aktorom-amatorom, którzy zechcą się zmierzyć z podstawowymi zadaniami aktorskimi i znajdą w sobie chęć i odwagę zaprezentowania się przed publicznością. Wybrani ochotnicy wzięli udział w kilku próbach,
a następnie w publicznym czytaniu wybranego utworu literackiego.

Czytania dały nie tylko znakomitą okazję do inspirowania i rozwijania zachowań twórczych
u osób dorosłych i młodzieży, ale także do zapoznania się z najciekawszymi pozycjami
z najnowszej polskiej dramaturgii (wrzesień-grudzień 2019)

  • Warsztaty dla nauczycieli

Jesienią 2020 r. Teatr zorganizował warsztaty dla nauczycieli, które dotyczyły rozbudzania zainteresowania literaturą, kulturą i teatrem wśród uczniów. W trakcie warsztatów poruszane były liczne tematy służące wypełnieniu zajęć w ramach nauki języka polskiego. Dzięki warsztatom nauczyciele nabyli wiedzę o podstawowych pojęciach teatralnych oraz o tym jak łączyć teatr z tematami z podstawy programowej. Tematem przewodnim wszystkich spotkań była wielowymiarowość sytuacji twórczych, teatralnych, improwizacja, sięganie po różne media.
Czas realizacji: wrzesień – grudzień 2020.

Wszystkie działania edukacyjne były współfinansowane przez Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Edukacja Kulturalna”.

  • Młodzieżowy wolontariat – młodzież pomaga przy obsłudze przedstawień, w zamian może uczestniczyć w spektaklach, wydarzeniach i imprezach organizowanych przez teatr.

Edukacja teatralna to bardzo ważny aspekt działalności teatru nastawiony na pozyskiwanie nowego widza, budowanie relacji, stwarzanie przestrzeni do spotkań, rozmów, aktywnego
i czynnego udziału w życiu kulturalnym miasta.  Niezwykle ważne jest dotarcie do grup takich jak dzieci, młodzież, seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, środowisko akademickie, nauczyciele, bo to nasi potencjalni Widzowie. Istnieje bardzo duża potrzeba stworzenia działu edukacji i jego aktywnego i kreatywnego działania, które będzie wielopoziomowe, wielopłaszczyznowe, obejmie różne grupy wiekowe i zawodowe. Zapewni szereg różnych działań takich jak:

  • warsztaty dla dzieci, młodzieży,
  • warsztaty dla osób z niepełnosprawnościami,
  • warsztaty dla nauczycieli i pedagogów,
  • warsztaty dla Widzów do spektakli pogłębiające ich przeżycie, dotknięcie problemu. Budowanie na podstawie tematu pozaliterackiego danego spektaklu. Działania zależne od konkretnej interpretacji reżyserskiej konkretnego spektaklu. Warsztaty mogłyby być połączone wspólnym działaniem, które zostanie wykreowane przez uczestników
    w trakcie pracy.
  • warsztaty aktorskie i teoretyczne, zwiedzanie pracowni teatru
  •  wolontariat dla młodzieży,
  • organizacja spotkań z artystami: aktorami, muzykami, pisarzami, debaty literackie,
  • warsztaty dla amatorów, którzy pod opieką profesjonalnego reżysera czytają przed publicznością współczesne teksty poruszające problemy i tematy, z którymi spotykamy się na co dzień. Na spotkania będą zapraszani autorzy tekstów oraz odbywać się będą szerokie dyskusje
  • dostępność – organizacja pokazów spektakli z audiodeskrypcją i napisami, dla osób
    z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową
  • lekcje teatralne „Legendy Ziemi Radomskiej w ultrafiolecie” skierowane do dzieci
  • warsztaty dla osób z Zespołem Downa zakończone pokazem

 

Istotnym działaniem musi być dotarcie do środowisk, dla których będziemy kierować daną ofertę. Potrzebne jest rozpoznanie ich potrzeb i problemów oraz stworzenie miejsca
i przestrzeni na spotkanie, rozmowę, dialog poprzez  działania teatralne. Chcemy skupić wokół siebie dzieci, młodzież z radomskich szkół, studentów, ale też osoby z różnymi potrzebami, tak żeby włączyć ich, zintegrować. W dzisiejszych czasach zdominowanych przez nowe technologie chcemy postawić na spotkanie z drugim człowiekiem, dać ludziom przestrzeń do wyrażania własnych emocji, poglądów, wyrażenia siebie. Bo teatr to właśnie kontakt z drugim człowiekiem, zderzenie ich emocji.

Nawiążemy kontakt i współpracę z radomskimi szkołami. Chcemy w teatrze regularnie organizować spotkania z nauczycielami, dyrektorami szkół, pedagogami. Ważna jest również współpraca z instytucjami kultury w mieście, która pozwoli poszerzyć ofertę programową.

Zależy mi, aby oferta edukacyjna Teatru była szeroka i wielopłaszczyznowa. Teatr powinien być miejscem otwartym i życzliwym. Dzięki działaniom edukacyjnym pozyskamy nową widownię, poszerzymy kompetencje tej, którą już mamy, będziemy budować świadomego i aktywnego odbiorcę sztuki.

Ważne, aby działania edukacyjne były cykliczne, aby krok po kroku poszerzać swoją ofertę
i działania. Dlatego tak ważne jest stałe finansowanie takich zadań, które może być uzupełniane przez środki grantowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Edukacja kulturalna, teatralna, daje znakomite rezultaty, rozwija świadomość młodego człowieka, uwrażliwia na sztukę, jej różne techniki, dzięki temu wychowujemy świadomego odbiorcę kultury, który stanie się później naszym Widzem. To duży krok w pozyskiwaniu nowej publiczności. Człowiek wychowany w kulturze staje się świadomy, wrażliwy, poszerza swoje kompetencje, co przekłada się na jego funkcjonowanie, wykształcenie i świadomość.  

 

PROMOCJA TEATRU

Bardzo ważnym aspektem funkcjonowania instytucji są działania promocyjne Teatru oraz wydarzeń, które są organizowane. Istotną rolę w podtrzymywaniu więzi z teatrem spełnia internet: strona www, fanpage Facebook, Instagram, You Tube oraz VOD Teatru.

Zrealizowane działania:

•          Patronat TVP Kultura nad sezonem artystycznym 2021/2022 – po raz pierwszy w historii Teatru kanał TVP Kultura objął swoim patronatem wszystkie wydarzenia organizowane
w sezonie 2021/2022, w nadchodzącym sezonie patronat ten będzie kontynuowany. Informacje o naszych wydarzeniach pojawiają się na antenie TVP Kultura oraz wszystkich internetowych platform TVP oraz na stronie internetowej TVP

•          Patronat Teatru Telewizji nad wydarzeniem „Wielcy mistrzowie sceny na deskach Teatru Powszechnego w Radomiu” – innowacyjny projekt, który chcemy kontynuować w kolejnych sezonach. Pokazy rejestracji najlepszych spektakli zrealizowanych przez Teatr Telewizji. Każdy pokaz poprzedzony będzie rozmową z reżyserem lub aktorem występującym w przedstawieniu. Radomska publiczność będzie miała okazję na wzbogacenie wiedzy o teatrze, literaturze, sztuce.

•          Trwają rozmowy na temat realizacji spektaklu „Chłopcy z Placu Broni” przez Teatr Telewizji

•          Współpraca z MSZ - podczas przygotowań do XIV MFG teatr nawiązał współpracę
z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. MSZ rozesłał informacje o naszym festiwalu do wszystkich Instytutów Polskich za granicą. W obecnym roku informacja o naszym festiwalu została wysłana do wszystkich Instytutów Polskich oraz wszystkich ambasad polskich za granicą. Jest bardzo duży odzew z zagranicy, na festiwal chcą przyjechać twórcy z Japonii, Wenezueli, Argentyny, Francji, Uzbekistanu, Hiszpanii, Litwy, Czech.

•          Ogólnopolska promocja „XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Informacje o festiwalu pojawiły się w mediach ogólnopolskich:

TVP KULTURA, TVP 3, Radio Dla Ciebie, Rzeczpospolita, Przegląd, Dziennik Teatralny, Polskie Radio Program 1, Polskie Radio Program 2, Polskie Radio Program 3, Radio TOK FM, RMF FM, RMF Classic, Radio Złote Przeboje, Radio WAWA, Polskie Radio 24, Radio ESKA Rock, TVP 3 Olsztyn, TVN 24, Superstacja, Telewizja Activ Family, TVP POLONIA, Polskieradio24.Pl, Polskieradio.Pl, Mediagroupinfo.Pl, Kulturaisztuka.Pl, Warmia.mazury.pl, Teatrdlawszystkich.eu, Rp.pl, Najnowsze-wiadomosci.eu, e-teatr.pl; teatralny.pl; dziennikteatralny.pl; dzieje.pl, portalsamorzadowy.pl, wnp.pl, niezalezna.pl, terazteatr.pl, kultura.dziennik.pl, Theworldnews.net, msn.com, twnews.pl, prestoportal.pl, doxa.fm, zaiks.org.pl, mowianamiescie.pl,dlalejdis.pl, TEMI, Media lokalne: ZEBRRA.TV, TV DAMI, Radio Radom, Radio Plus, Radio Rekord, Tygodnik 7Dni, Gazeta Wyborcza, Echo Dnia, Cozadzień.Pl, Dziennik Teatralny, Radom24.pl, radomnews.pl, mojradom.pl, radom.pl, radomkulturalny.pl, radom.naszemiasto.pl, Radomski Informator Kulturalny, bielskobiala.wyborcza.pl, Katowice.wyborcza.pl, Nowe życie Olsztyna

•          Wizyty we wszystkich szkołach średnich i spotkania z dyrektorami, nauczycielami oraz uczniami

•          Współpraca z ZAiKS – organizacja debaty „Inspiracje młodych pisarzy” - listopad 2020r., organizacja debaty „Czy literatura może wpływać na społeczeństwo… Tak jak marzył Gombrowicz?” -  wrzesień 2021

•          Uczczenie 45. rocznicy protestu Radomskiego Czerwca’76 premierą spektaklu „Chłopcy
z Placu Broni” (FreeRadom Festival)

DZIAŁANIA W SIECI:

Aktorzy teatru cały czas działali aktywnie w sieci, zorganizowaliśmy:

•          Czytania opowiadania radomskich pisarzy z tomiku „Powroty. Radom” wydanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną (marzec-maj 2020)

•          Czytania wierszy i opowiadania Stanisława Karaszewskiego, radomskiego literata
i autora bajek dla dzieci (marzec-maj 2020)

•          Prezentacje spektakli Teatru Powszechnego: „Ferdydurke”, „Kopciuszek”, „Makbet” na kanale YouTube (marzec-maj 2020)

•          Dzień Teatru Publicznego – pokaz spektaklu „Ferdydurke” oraz spotkanie z aktorami on-line (22 maja 2020, aktorzy dostali wynagrodzenie za udział w spektaklu)

•          Pokaz archiwalnych spektakli opatrzonych napisami i audiodeskrypcją: „Niepodobnym obyczajem”, „Zemsta”, „Majakowski//Reaktywacja”, „Calineczka”, „W osiem dni dookoła świata”, „Brat naszego Boga” oraz spotkania z aktorami on-line w ramach programu „Kultura
w sieci” (czerwiec-październik 2020, udział w spotkaniach płatny)

•          Uczczenie 44. rocznicy protestu Radomskiego Czerwca’76. Czytanie wspomnień uczestników protestu zapisane przez Teresę Opokę w zbiorze „Na ścieżkach zdrowia" (czerwiec 2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          Emisja spektaklu „Daszeńka” na profilu facebook teatru (6 grudnia 2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          Czytanie opowiadań napisanych przez dzieci ze szkół podstawowych zgromadzonych
w książce „Zwierzaki mają głos” (grudzień 2020)

•          Kolęda Teatru Powszechnego w Radomiu, muzyka i słowa: Maciek Olbrych (grudzień 2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          Bajka "O pastuszkach, co to w nocy, poszli boso o północy" przygotowana przez aktorów Teatru Powszechnego (23.12.2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          Emisja spektaklu „Dajcie mi tenora!” w reż. Marcina Sławińskiego w sylwestrowy wieczór na profilu facebook teatru (31.12.2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          „Sceny miłosne” były również prezentowane na podczas PRZEGLĄDU TEATRÓW ULICZNYCH „Ulica Teatralna” (lipiec – sierpień 2020, wynagrodzenie dla aktorów)

•          Stworzenie platformy VOD teatru (grudzień 2020)

•          Spektakl „Daszeńka” został zaprezentowany w ramach projektu iTeatr dla Szkół. Projekt oparty jest na idei promowania i przybliżania teatru poprzez realizacje transmisji spektakli
z teatrów w całej Polsce wszędzie tam, gdzie dostęp do ich oferty jest ograniczony; w ramach projektu iTeatr spektakl na żywo odbierany był w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej (luty 2021, wynagrodzenie dla aktorów)

•          rozmowy z twórcami przedstawień: z aktorami, reżyserami, scenografami, choreografami

•          bajeczka dla najmłodszych „Niesamowite przygody Szczurka”, która została przygotowana z okazji Dnia Dziecka (czerwiec 2021, wynagrodzenie dla aktorów)

•          czytania przez aktorów opowiadań napisanych przez dzieci z cyklu „Zwierzaki mają głos” (marzec – czerwiec 2021)

•          wiersze czytane przez aktorów: Małgorzatę Potocką Danutę Dolecką, Joannę Jędrejek, Iwonę Pieniążek, Marka Brauna, Mateusza Kocięckiego, Mateusza Palucha, Jarosława Rabendę z okazji 78. rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim. Projekt realizowany był przez Teatr Żydowski w Warszawie (marzec 2021)

•          wywiady z aktorami teatru „Zakulisowe sprawki. Aktorzy? Obecni!”

Podstawowym zadaniem w zbliżającej się kadencji będzie redefinicja działań BOW i działu promocji, aby lepiej realizowały swoje zadania w przestrzeni miejskiej. Działania oparte o trzy filary: edukacji, promocji i realizacji zawodowych twórców teatralnych dadzą możliwość elastycznej reakcji na zmieniające się zapotrzebowanie widowni. Wysoka jakość spektakli powinna być połączona z przygotowaniem widza do szerszego odbioru treści.

Dzięki koordynacji powyższych elementów teatr w Radomiu ma szanse lepiej wypełniać swoją misję kulturotwórczą i może z nadzieją patrzeć w przyszłość czekając na kolejne pokolenia widzów wychowane w naszym teatrze.  Obszary działania w zakresie promocji obejmują: online (strona www oparta na konkretnej identyfikacji wizualnej spójnej dla całej strategii komunikacyjnej), oryginalnej linii plakatów, które zostaną ujednolicone z podstawowym kierunkiem identyfikacji wizualnej, poszerzone opisy spektakli związanych z tematami wiodącymi najbliższych sezonów oraz zupełnie innowacyjny w skali krajowej format telewizji internetowej, w ramach którego prezentujemy rozmowy z twórcami i specjalistami poszerzającymi możliwą recepcję spektakli dla naszej widowni. W dłuższej perspektywie rozpatrujemy stworzenie obszaru dyskusji między twórcami a widownią po wydarzeniach artystycznych.

 

PROMOCJA MIASTA

Teatr Powszechny promuje kulturę w mieście. Radom jest miastem wielkich ludzi. Chcę, aby Teatr był obecny i żeby w naszych wszystkich działaniach odnosić się do najważniejszych sentencji tych artystów, takich jak Jan Kochanowski, Witold Gombrowicz, Leszek Kołakowski, Jacek Malczewski.

 

 

ROZWÓJ PUBLICZNOŚCI

Rozwój widowni to marketing sztuki, wychodzący jednak daleko poza samą sprzedaż wydarzeń. Nastawiony jest przede wszystkim na badanie potrzeb Widza oraz rozwijanie jego zainteresowań i angażowanie go w różne działania. Łączy on w sobie wiedzę z zakresu PR, edukacji i psychologii, animacji kultury, socjologii, zarządzania, obsługi klienta i statystyki. Głównym celem jest zatem powiększanie oraz poznawanie i rozszerzanie potrzeb widowni. Dzięki takim działaniom włączającym publiczność uda się pozyskać świadomą i lojalną widownię Teatru.

KOPRODUKCJE

Chciałabym kontynuować pomysł „koporodukcji” teatralnych. Niestety z powodu pandemii
w ostatnich latach nie udało się tego zrealizować. Moją propozycją jest łączenie budżetów kilku teatrów, wspólnych ekip i aktorów z różnych teatrów, co umożliwiałoby przedłużenie prezentacji poszczególnych przedstawień, a także realizację wersji międzynarodowych. Koprodukcje to wymierne korzyści, połączone budżety dają możliwość skuteczniejszej promocji ogólnopolskiej, a mieszane ekipy wprowadzają różnorodność i podnoszą poziom artystyczny. Lokalnie przedstawienie „wypala się” po kilkunastu spektaklach, a koprodukcje dają szanse wielokrotnego zwiększenia ilości przedstawień. Ma to kolosalne znaczenie biorąc pod uwagę koszty, pracę i energię włożoną w produkcję każdego przedstawienia, a dla aktorów wymierne korzyści finansowe. Rozpoczęłam rozmowy z Nikodemem Karolakiem, dyrektorem InlanDimensions International Arts Festival w Japonii, które będą kontynuowane w kolejnym sezonie. Ich tematem jest realizacja przez nasz Teatr spektaklu „Sen nocy letniej” W. Szekspira, który ma zostać zaprezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim
w Hongkongu.

 

IMPRESARIAT

Przedstawienia innych teatrów cieszą się wielkim powodzeniem, wynikają bowiem z naturalnej potrzeby oglądania na żywo popularnych aktorów. W czasie trzech lat gościliśmy na naszych deskach zagraniczne Teatry: Narodowy Chorwacki Teatr w Osjeku, Narodowy Teatr
w Macedonii, Teatr Capitol z Warszawy, Kompanię Teatralną z Warszawy, organizowaliśmy koncerty: Wojtek Mazolewski, Adam Nowak, Jerry and The Pelican System, Zdzisław Piernik, planuję kontynuować ten rodzaj działalności. Dzięki otwarciu się na pokazy zagranicznych spektakli na deskach Powszechnego, nawiązaliśmy współprace z tymi ośrodkami i planujemy kolejne projekty. To również promocja Teatru za granicą.

Nasz Teatr również był zapraszany na inne sceny w Polsce. Wystąpiliśmy na

  • XIX Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu
    ze spektaklem „Bea”, gdzie aktorzy zdobyli nagrodę,
  • W katowickim Teatrze Śląskim z przedstawieniem „Ferdydurke” w ramach przeglądu „Teatr Konesera w Teatrze Śląskim”;
  • w Kaliszu ze spektaklem „Bea” w ramach 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych,
  • w warszawskim Teatrze Capitol z „Pomocą domową”
    w ramach festiwalu „Capitol kulturowy. Teatr tu i ówdzie”.

W nadchodzącym sezonie przedstawienie “Chłopcy z placu Broni” jest brane pod uwagę jako realizacja Teatru Telewizji, trwają rozmowy na ten temat. To byłby wielki sukces, wielka promocja Teatru i aktorów. Cały czas dbam o promocję zespołu artystycznego. Dążę, żeby aktorzy byli rozpoznawalni. Pojawiają się na różnych festiwalach teatralnych i filmowych, to wspomaga budowanie ich wizerunku.

 

STRATEGIA FINANSOWA/POZYSKIWANIE FUNDUSZY

Dotacja z Urzędu Miasta pokrywa koszty stałe funkcjonowania teatru, jednak nie jest w stanie zapewnić pełnego finansowania produkcji. Dlatego tak ważne jest szukanie dodatkowych środków w innych miejscach. Bardzo ważne są dotacje celowe otrzymane z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Teatralnego oraz innych instytucji.

W trakcie mojej kadencji otrzymaliśmy rekordową ilość dotacji. Pozyskiwanie funduszy będę kontynuować w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Centrum Kultury, Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Instytucie Teatralnym oraz u prywatnych firm.

Przez trzy lata mojej kadencji udało mi się zdobyć następujące dotacje:

W 2020 roku Teatr pozyskał dofinansowanie na realizację następujących zadań:

  1. W ramach programów operacyjnych MKiDN

- Modernizacja wyposażenia teatru poprzez zakup sprzętu nagłaśniającego, oświetleniowego i do monitoringu – wartość dofinansowania MKiDN: 129 000 PLN

- Warsztaty dla nauczycieli – wartość dofinansowania NCK: 51 000 PLN

- Prezentacje spektakli Teatru Powszechnego w internecie – wartość dofinansowania NCK: 82 000 PLN

  1. W ramach „Dnia Teatru Publicznego” organizowanego przez Instytut Teatralny
    im. Z. Raszewskiego w Warszawie – wartość dotacji: 7 000 PLN
  2. W ramach Węgiersko-Polskiego Programu Współpracy Pozarządowej - wartość dotacji: 2500 EUR
  3. ZAiKS - nagroda specjalna ZAiKS-u za „nową jakość sceniczną dzieł Witolda Gombrowicza” XIV międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski -  wartość dotacji 5 000 zł.
  4. ZAiKS - organizacja debaty młodych pisarzy pt. „Perspektywy polskiej literatury współczesnej”- wartość dotacji: 15 000zł.
  5. Zarząd Województwa Mazowieckiego „Mazowsze” – organizacja koncertu Jerry & The Pelican System, koncertu Triple Fish oraz debaty literackiej (XIV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski) – wartość dotacji: 30 000zł
  6. Fundusz Wsparcia Kultury – kwota dotacji 549 490 zł

 

W 2021 roku Teatr pozyskał dofinansowanie na realizację następującego zadania:

  1. W naborze 2021 Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego pozyskał z MKDNiS środki w wysokości: 135 000 zł na dofinansowanie zadania: „XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski – działania okołofestiwalowe”
  2. „Stalgast” – przekazanie scenografii do spektaklu „Wstyd”.

 

W 2022 roku Teatr pozyskał dofinansowanie na realizację następującego zadania:

  1. W ramach programów operacyjnych MKiDN:
      • “Infrastruktura Kultury” – 400 000 zł. na realizację zadania „Modernizacja dużej sceny – etap IV”
      • „Teatr” – 200 000 zł. na realizację zadania „XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski”
      • „Edukacja kulturalna” – 50 000 zł. na realizację zadania „Opatrzność przy Teatrze Powszechnym w Radomiu”
      • „Wydarzenia dla dzieci i młodzieży” – 45 000 zł. na realizację zadania „Legendy Ziemi Radomskiej w ultrafiolecie”
  2. W ramach program Narodowego Centrum Kultury „Interwencje” – 81 000 zł. na realizację zadania „Gombrowicz uniwersalny baz granic”
  3. MKiDN – 50 000 zł. na narody podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego
  4. MSZ – 40 000 zł. na organizację wizyt zagranicznych w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego
  5. ZAiKS – 16 000 zł. na organizację debaty młodych pisarzy podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

 

REMONTY

Zakończyłam sezon remontem pn. „Modernizacja sieci wodno - kanalizacyjnej oraz przebudowa i budowa sanitariatów i łazienek w budynku Teatru Powszechnego”. Prace objęły łazienki dla widzów na parterze w holu głównym i przy dużej scenie oraz drugim piętrze w foyer. Bardzo ważnym elementem remontu była budowa łazienki dla osób z niepełnosprawnością, dzięki czemu nasz Teatr stał się jeszcze bardziej przyjaznym i dostępnym miejscem.
 
Zadanie zostało zrealizowane ze środków otrzymanych od Gminy Miasta Radom, która udzieliła dotacji  w kwocie 1 000 000 zł.

Będę się starać pozyskać fundusze na: dalsze udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością,  na remont czterech pionów łazienek przy kolejnych scenach oraz dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz montaż nowej windy osobowej.

Kolejnym bardzo ważnym punktem jest pozyskanie dotacji na modernizację scen obrotowych, które od lat 70. nie były remontowane. Duża Scena Teatru jest unikalna i jako jedna
z nielicznych w Polsce wyposażona jest w dwie sceny obrotowe, które mogą obracać się
w przeciwnych kierunkach, co daje bardzo bogate możliwości inscenizacyjne przedstawień.

Projekt wymiany kompletu oświetlenia – obecnie Teatr jest nieekologiczny, zużywa bardzo duże ilości energii elektrycznej, co powiduje ogromne koszty. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana oświetlenia na ledowe, co przyczyni się do podwyższenia technologii teatralnej, zmniejszenia opłat za prąd i ekologii. Potrzebne jest również unowocześnienie akustyki teatru, zakup nowego projektora i ekranu.

W przyszłym sezonie Teatr będzie miał rampę, dzięki której będzie bezpieczniej dla naszych pracowników oraz gości przyjeżdżających ze spektaklem. To bardzo duże udogodnienie
i poprawa bezpieczeństwa.

 

WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI

Nawiązałam współpracę z wieloma instytucjami kultury w Radomiu i przez kolejne sezony będę ją kontynuować.

  • Muzeum Gombrowicza we Wsoli – wsparcie przy organizacji Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego, działań okołofestiwalowych, oprowadzanie zagranicznych artystów, reżyserów, gości teatru
  • MSCW Elekrownia i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku – wpsółpraca pry różnych projektach, Festiwalu Gombrowiczowskim
  • Miejska Biblioteka Publiczna – współpraca przy organizacji spotkań z pisarzami, debat literackich, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem, wcześniejsze debaty, dzięki współpracy i wsparciu promocyjnym Zaiksu obejrzało ok 40 000 osób
  • MOK Amfiteatr – wsparcie techniczne przy organizacji wydarzeń
  • Radomska Orkiestra Kameralna – udział w przedstawieniach Teatru
  • Wyższa Szkoła Handlowa – wykłady z zakresu wiedzy o teatrze dla seniorów.

Bardzo ważna jest współpraca i wspólne działanie instytucji kultury w mieście i regionie, bo wszyscy pracujemy, aby wykształcić wrażliwego i świadomego odbiorcę kultury.

 

WYKORZYSTANIE PRZESTRZENI W MIEŚCIE

Koncepcje realizacji teatrem sprzyja pozyskiwaniu nowych partnerów oraz nowej publiczności. Można je opracowywać wraz z innymi instytucjami na zasadzie koprodukcji. Ważne jest, aby szukać nowych miejsc do prezentacji sztuk, wykorzystywać przestrzenie miejskie, otwierać się na nowe miejsca, nowych widzów. Na początku sezonu Teatr zaprezentuje spektakl „Ferdydurke” w Centrum Sztuki Współczesnej w Orońsku. Trwają rozmowy z działem promocji Lotniska Warszawa – Radom na temat prezentacji sztuk teatru w siedzibie lotniska w Radomiu.

 

Teatr to przede wszystkim ludzie. Ci, którzy tam pracują, oddani, serdeczni, profesjonalni. To zgrany zespół, na który można liczyć w każdej, nawet trudnej sytuacji. Chcę inwestować w pracowników, stale podnosić ich kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Tak, żeby nasza oferta skierowana do Widzów była jak najciekawsza, jak najlepsza i jak najbardziej profesjonalna. Teatr to także publiczność. Zależy mi, aby każdy, kto do nas przyjdzie czuł się dobrze, jak u siebie w domu. Chcę budować relacje z Widzami, prowadzić rozmowy, dyskusje na różne tematy sztuki i teatru. Teatr Powszechny w Radomiu jest otwarty na każdego bez względu na wiek, wykształcenie, posiadaną wiedzę, zawód. Tu jest miejsce dla róznorodności, wrażliwości na drugiego człowieka, tolerancji. Chcę, aby teatr był obecny! Czyli uważny na otaczającą rzeczywistość i obecny w życiu swoich Widzów. Do tego będę dążyć prezez kolejne trzy lata jako gospodyni tego miejsca.

Każda kultura wymaga akceptacji i zrozumienia. I aby ją pojąć, trzeba ją najpierw poznać. Czym kultury różnią się od siebie? Przede wszystkim – obyczajami. Powiedz mi, jak się ubierasz, jak się zachowujesz, jakie masz zwyczaje, jakim bogom oddajesz cześć – a powiem ci, kim jesteś. Człowiek nie tylko tworzy kulturę i mieszka w niej, człowiek nosi ją w sobie, człowiek jest kulturą. Ryszard Kapuściński

Metadane

Data publikacji : 22.09.2022
Podmiot udostępniający informację:
Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Osoba udostępniająca informację:
Aleksandra Michalczewska

Opcje strony

do góry